Picture of Nicolas Laukemann

Nicolas Laukemann

Hallo! Mitt navn er Nicolas Laukemann, jeg er 25 år gammel og kommer fra Holmestrand i Vestfold. Jeg har hatt en kjærlighet for utvikling og programmering en stor del av livet mitt og det sendte meg i retning mot webutviklingsstudiet på NTNU. Tidligere har jeg drevet med spillutvikling, som blander det logiske og visuelle - likt som nettsider og applikasjoner gjør.

Jeg har alltid vært opptatt av å skape nye ting, og det å finne logikken i hvordan å løse et problem. Gjennom studiet har jeg fått videreutviklet disse evnene, i tillegg til å få et nytt, stort fokus på brukervennlighet og tilgjengelighet. Dette har blitt kjempeviktig for meg!


En telefon-mockup og en laptop-mockup som viser skjermbilder av PaddleUp applikasjonen.
Full-stack webutvikling, vår 2023

PaddleUp

I fullstack-utvikling gjennomførte vi et gruppeprosjekt hvor målet var å utvikle en applikasjon for å registrere poeng fra ping-pong kamper på campus. Hver bruker skulle kunne opprette en profil og delta i kamper mot andre, hvor de kunne lagre statistikken sin. Vi kalte vår løsning for “PaddleUp”.

Vi lagde muligheten for at man kan koble seg på en kamp via nettet sammen med en annen bruker. Her kan brukerne endre poengene live, så de oppdaterer seg på begge sine skjermer. Når en kamp er spilt ferdig, blir den lagret i systemet - og vi lagde en veldig brukervennlig front-end som man kan navigere seg rundt på for å se og bruke de forskjellige funksjonalitetene applikasjonen har.

Bilde av en mobil som viser GodEtter applikasjonen, sammen med et bilde av den fysiske løsningen.
Web of Things, høst 2023

GodEtter

“GodEtter” er et «smart kjøleskap» prosjekt som ble gjennomført i Web of Things-faget. Vi lagde en løsning som kan hjelpe folk med å kaste mindre mat og bruke mindre penger på butikken, ved å la brukere se innholdet av kjøleskapet deres hvor enn de går. Løsningen har en funksjonell strekkode-skanner, som festes på et kjøleskap. Dette lar brukere skanne varer direkte før de legger varen inn.

Jeg hadde hovedansvaret for back-end delen av systemet, som ble skrevet i PHP med MySQL som database. Når en vare er scannet inn i systemet, vil produktinformasjon hentes om produktet og lagres i databasen. Innholdet av kjøleskapet kan da sees på våres front-end, som ble laget i React.


Skjermbilde av en laptop med nettsiden synlig.
Hobbyprosjekt, vår 2023

reFure

Dette er en nettside jeg har lagd som et personlig prosjekt for å ha en samleplass for å legge ut spill jeg har utviklet under navnet reFure. I tillegg til en samleplass, var det også et prøveprosjekt i å lære meg et nytt web-rammeverk - Svelte. Siden er bygget i Svelte, og hostes statisk på https://refu.re/. Designet var gjort med hjelp av PicoCSS, som er et minimalt CSS rammeverk. Fokuset mitt under utviklingen var å gjøre siden så tilgjengelig og brukervennlig som mulig. Jeg brukte også Sanity som innholds-system (CMS), som gjorde det lett å endre informasjonen som vises på nettsiden.