Ann Helén Holt
Heisann! Jeg heter Ann Helén, er 27 år gammel og kommer fra Larvik i Vestfold. Som for mange på min alder, var «speilrefleksen» og blogg.no det store i ungdomstida. Det var nok der interessen for design smått starta. Som musikkelsker og organiseringshue tok jeg først en bachelorgrad i kulturledelse, der jeg utvikla en interesse for visuell kultur og kulturens rolle i sosiale kontekster.
Gjennom studieløpet på Gjøvik har jeg skjønt at godt design er visuelt engasjerende, men det kan også løse store og små problemer for folk – spesielt gjennom tverrfaglig samarbeid. Redaksjonelt og strategisk design, veifinning og digitale løsninger har vært høydepunkter. Jeg ser fram til å lære mer i bransjen!
Emballasjedesign for Libresse
Dette prosjektet var mitt «drømmeprosjekt». Jeg tok tak i Libresses emballasje og redesignet den basert på brukerbehov, og skapte et nytt uttrykk for Libresse som passer med dagens estetiske trender.
Den største utfordringen for brukerne var at det er vanskelig å orientere seg og forstå forskjellene mellom produktene. For å løse det, tok jeg tak i informasjonsarkitekturen og hierarkiet, navngivning, innhold og språk på pakningene.
Resultatet er et fleksibelt, oversiktlig og intuitivt konsept som er implementert på bind, truseinnlegg og menstruasjonskopper. Designet skiller seg fra konkurrentene, og bidrar til enkel orientering og identifikasjon av relevante produkter for kundene.
Redesign av Morgenbladet
I dette prosjektet redesignet jeg avisa Morgenbladet, som er en globalt orientert avis med vekt på kultur, politikk og forskning. Mye av stoffet i avisa er innsendt av eksterne bidragsytere, og det var utydelig hvem som var avsendere av tekstene. Det var også utfordrende å forstå logikken bak den tematiske organisasjonen av stoffet. I min løsning har jeg prøvd å løse denne kodingen, fornyet avisas gamle og tradisjonsrike logo, og kledd det hele inn i en moderne og elegant drakt.
Veifinning for Mustad Næringspark
Mustad Næringspark er et komplisert og uoversiktlig anlegg med mange bygg, mye trafikk, og mange veier inn, ut, fram og tilbake. I dette prosjektet jobbet vi i gruppe med å designe et helhetlig veifinningssystem for anlegget. Vi gjorde grundig innsiktsarbeid, og utviklet et veifinningssystem som skulle gjøre det enklere for folk å finne fram uten tidligere erfaring med stedet. Systemet vi lagde bestod av et navnesystem, skilt for montering utendørs og innendørs, en digital løsning, og en enkel visuell profil som består av logo, farger, skrifter og piktogrammer. Mustad-fabrikkenes industrieventyr og de bygningsmessige karaktertrekkene er en rød tråd i løsningen.
Studenter involvert: