Dawid Pakiet
Hei hei, Dawid heter jeg. Jeg er 22 år gammel og kommer fra Sarpsborg. Jeg har alltid hatt en interesse for kunst og det visuelle, og grafisk design viste seg å være en god uttrykkelsesmåte for meg. Jeg synes det er gøy å kunne kommunisere noe på tvers av kulturelle og språklige barrierer. Jeg har en spesiell interesse for postmodernismen og grunge-typografien. Jeg synes at det å bryte konvensjoner og pushe grenser i design er det mest interessante og morsomme å jobbe med. I løpet av studietiden fant jeg ut at jeg liker å jobbe både digitalt og med trykk. Jeg er en svært tilpasningsdyktig og fleksibel person som kan finne glede i å jobbe med mange forskjellige typer prosjekter.
Design av 20-årsjubileumsalbum
I dette selvlagde prosjektet tok jeg på meg oppgaven å designe et 20-årsjubileumsalbum for bandet System of a Down. Dette er et jubileumsalbum der bandet gir ut albumene «Mezmerize» og «Hypnotize» på nytt, sammen med mer tilleggsinnhold. Jeg skapte et nytt albumomslag som ligner på originalutgivelsen, men som er modernisert. Jeg designet også baksiden, inspirert av grunge-typografi, samt 4 ekstra albumemballasjer som kommer i tillegg. I denne oppgaven var det viktig å skape den rette følelsen, som gjenspeiler bandets verdier og låttemaer, og som har en klar sammenheng med originalutgivelsen.
Bokserie «Kings Beste»
«Kings beste» er en bokserie som samler alle Stephen Kings beste verk i en eksklusiv samling. I dette prosjektet ønsket jeg å lage en serie med et elegant og enkelt uttrykk som gjenspeiler tonen i produktet. Samtidig ville jeg at den skulle ha den rette følelsen og formidle at dette fortsatt er skrekkbøker laget av Stephen King. Jeg endte opp med å bruke kun mørkegrå farge, med hvite elementer på omslaget, noe som formidlet det sofistikerte og elegante utrykket. Alle bøkene i serien er ganske like, men de har alle sin egen lille, enkle illustrasjon, som skiller dem fra hverandre og også formidler «skrekkbok»-følelsen.
Fontdesign Compact
Denne fonten er opprinnelig inspirert av den populære fonten «Impact». Da jeg jobbet med et annet prosjekt, brukte jeg Impact som bakgrunnselement. Jeg ville at ordene skulle skape interessante former og være dekorative, men samtidig lesbare hvis man faktisk prøvde å lese dem. Jeg tenkte at det hadde vært kult om det fantes en font for akkurat det formålet. Et år senere, da jeg jobbet med emnet Kalligrafi og Skriftdesign, ble «Compact» til. En høy, sans-seriff displayfont som fungerer som et lesbart bakgrunnsmønster.