Vilde Ylvisåker Førre
Hei! Jeg heter Vilde, er 24 år, kommer fra og er oppvokst blant fjord og fjell i Sogndal. Helt fra jeg kunne holde en blyant har jeg tegnet og uttrykt meg kreativt, så en kreativ utdannelse var derfor viktig for meg. Grafisk design virket som et spennende valg, så jeg endte opp på grafisk design-linja her i Gjøvik. I løpet av studiet har jeg fått utfordre meg selv på spennende prosjekter og oppgaver, som har gitt meg mye kunnskap om det teoretiske og det visuelle. Jeg har lært hvor mye mer enn det estetiske grafisk design er, og hvor viktig design er. Gjennom årene har jeg blitt spesielt glad i emballasjedesign og redaksjonelt design, og koser meg når jeg får arbeide med det visuelle!
Yume sake
Yume sake er et resultat av et designprosjekt hvor vi skulle lage vår egen brief og utvikle til en presentasjonsskisse av høy kvalitet. Briefen jeg definerte beskrev at jeg skulle designe logo og emballasje til to typer sake utgitt av et oppdiktet sake-bryggeri som ønsket å satse i den vestlige delen av verden. Designet fokuserer på å være minimalistisk og moderne, men med tradisjonelle elementer, og skal være imøtekommende for nye kunder som ikke er kjent med sake fra før. Illustrasjonene er håndtegnet av meg, har et røffere uttrykk og bringer det tradisjonelle inn i det ellers moderne designuttrykket. Logoen har et japansk formspråk, og symbolet vekker sterke assosiasjoner til Japan.
Bokomslag for Kampen om Jerntronen
Prosjektet handlet om å redesigne bokomslag for en selvvalgt serie på tre eller flere bøker. Jeg valgte å arbeide med Kampen om Jerntronen av George R. R. Martin. Fokuset mitt for utviklingen av de nye bokomslagene var å bryte med tradisjonelle sjangerkonvensjoner, og lage et design som skiller seg ut blant andre lignende bokserier. Hvert omslag har et dyr på forsiden, som representerer et sentralt hus eller en sentral hendelse i boken. Bokomslagene er hvite for å representere den kalde atmosfæren og at vinteren nærmer seg, med svarte illustrasjoner som gjenspeiler den mørke handlingen. Som del av prosjektet designet jeg i tillegg bøkenes perm samt forsats.
Skopleieprodukter for Converse
Oppgaven gikk ut på å designe en serie skopleieprodukter for Converse. Produktene skulle reflektere Converses personlighet og uttrykk, og skulle appellere til både yngre og eldre kunder. I tillegg skulle løsningen fremme en bærekraftig holdning. Min løsning tar inspirasjon fra muligheten til å personifisere skoene ved å tegne eller skrive på dem, samt gatekunst eller tagging man ofte finner i skateparker. Løsningen er rebelsk og tøff, med et monokromatisk uttrykk og en sterk grønnfarge. For å fremme bærekraft og det å ta vare på skoene fremfor å kjøpe nye, inkluderte jeg et slagord på pakningen, «do the right thing».