Mia Helén Tomren
Halois, jeg heter Mia og kommer fra Eidsvoll. På videregående gikk jeg på medier og kommunikasjon, hvor jeg valgte grafisk design som valgfag. Det var her jeg innså min interesse for design. Jeg har alltid likt å være kreativ, enten det er med Lego eller å lage små filmer. På studiet har jeg utviklet en stor interesse for redaksjonell design og skriftdesign. Nå er jeg snart ferdig med en bachelor etter mange timer på Mac-laben. Det blir spennende å se hvor veien går videre, og hvis du vil følge med, skal jeg prøve å oppdatere @tomren.design :D
Skriftdesign – Context
Dette prosjektet gikk ut på å designe en skrift etter eget ønske. Jeg hadde en visjon om å skape en display font inspirert av 1930-tallets plakater, men samtidig gi den et moderne preg. Mens jeg arbeidet med skriften, utviklet den seg organisk til å bli mer geometrisk i stilen. Som referansepunkt studerte jeg Commercial Type sin skrift «Platform Medium», som også bruker geometriske former. Generelt er jeg fornøyd med det endelige resultatet og mener at skriften fungerer godt som en display font. Hvis jeg skulle arbeide videre med oppgaven, ville jeg ha skapt flere vekter og fullført tallene.
Bokserie
I dette prosjektet fikk vi i oppgave å redesigne en bokserie etter eget valg. Målet var å gi bøkene et nytt utseende samtidig som vi beholdt sjangeren de tilhører. Jeg ønsket å beholde hovedfargene som allerede ble brukt i bokserien, for å opprettholde en viss gjenkjennelighet. På de engelske utgavene er det et illustrert rev som står sentralt i designet. Selv om reven ikke har noen direkte betydning for historien, oppdaget jeg gjennom litt research at reven ofte dukker opp i britiske eventyr. Jeg valgte derfor å fokusere mer på reven og dens symbolikk i det nye designet. Revene endrer seg fra bok til bok, og kanskje kan de til og med avsløre hvem morderen er? Hvem vet ...
Converse
Denne oppgaven var å designe emballasje for Converse sin nye skopleie. I en tid hvor gjenbruk er avgjørende, ønsket Converse å fremme produkter som ville oppmuntre folk til å ta vare på skoene de allerede eier. Jeg ønsket å spille på det tøffe og rebelske uttrykket Converse har skapt gjennom de siste årene. Designet mitt ble derfor inspirert av tagging og street wear-estetikk. Ved å omforme den ikoniske Converse-logoen, skapte jeg et nytt og oppfriskende symbol som likevel er gjenkjennelig. Jeg valgte å beholde den røde fargen, ettersom den er ikonisk for merket.