Henriette Greve Schjelderup
Hei! Jeg heter Henriette, er 22 år gammel og kommer fra Bergen. Jeg har alltid hatt en stor interesse for design og kreativt arbeid, og ble introdusert til grafisk design da jeg gikk medier og kommunikasjon på videregående. Jeg er spesielt glad i emballasjedesign og utvikling av visuell identitet, men har også gjennom studiet fått en stor kjærlighet for redaksjonell design. Ved siden av studiene har jeg også jobbet som freelancer, hovedsakelig av digitale produkter som blant annet logo og grafikk for sosiale medier og streaming.
Prosjekter

IDG3014 Emneoverbyggende prosjekt
Visuell identitet og emballasjedesign
Design konseptet, Crescent Moon Skincare, er en hudpleieserie for ung hud som vektlegger det å ta vare på seg selv og huden sin. Designet har et sterkt feminint uttrykk, tydeliggjort med symbol, farger og utforming. Designet har et moderne, friskt og delikat uttrykk som skal appellere til unge jenter. Farger brukes aktivt gjennom designet for viser til produktets funksjonalitet og bruksområder. For eksempel at blåfarge er en viktig indikator for produkt funksjonaliteten; fuktighetsgivende. Produktets farger og symboler indikerer også om produktet skal brukes på dagtid eller kveldstid. Dagproduktene består av lysere fargepalett med symboler som sol, blomster og skyer. Kveldsproduktene har en mørkere fargepalett med symboler som måne og stjerner.

IDG3013 Redaksjonell design 2
Bokserie design
Designkonseptet er basert på min tolkning av bøkenes innhold og hovedtema. Bokserien er en dramatisk kjærlighetshistorie med elementer av sorg, vold og vampyrer og dette ønsket jeg å visualisere med å gi bøkene et dramatisk og sterk uttrykk. Designet bygger på romantiske elementer som er satt i kontrast med moderne bruk av luft og farger. Omslagene fremstår svært forskjellig, men likevel har de sammenfallende elementer som er gjentatte på alle omslagene. På hvert omslag er en sirkel som symboliserer en måne. Månen blir illustrert i forskjellige faser basert på bokens tittel og innhold. Bokens perm gi månen farge da sirkelen på smussomslaget er utskjært. Kanten av utskjæringen visualiserer månens tilstand som også gjenspeiler bokens tittel.

IDG2200 Design og prototyping for digitale produkter
Redesign av nettsted for ungfritid.no
Oppgaven ble gjennomført som et tverrfaglig gruppearbeid, i samarbeid med Maja Hansen Moe (grafisk design), Ingrid Onsrud Bye (interaksjonsdesign) og Ingvild Årdal (interaksjonsdesign). Designkonseptet bygger på et lekent og luftig fargepalett med en oversiktlig sideutforming. Vi har tatt mye utgangspunkt i det opprinnelige designet da vi blant annet ville beholde den oransje fargen og mente den var passende for nettstedet. Vi ønsket å vektlegge brukervennlighet og har gjennomført brukertester og UX-evaluering. Farger er en viktig del av vårt redesign av nettstedets og brukes aktivt gjennom løsningen;. Fargene er svart, oransje og blå-grønn. Dette er farger som både appellerer til begge kjønn og til yngre brukere. Fargene brukes også aktivt i gradienter satt på sidens bakgrunn for å skape bevegelse og spenning på siden og dens innhold.

IDG2015 Strategisk design
Visuell identitet for Dronning Sonja Sangkonkurranse
Oppgaven ble gjennomført i form av et gruppearbeid, i samarbeid med Maja Hansen Moe og Pia Thorshaug. Designkonseptet vi utviklet er bygget på et sterk og moderne uttrykk, da oppdragsgiver ønsket å nå en yngre målgruppe. Dette gjorde vi med å utvikle en identitet bygget på leken bruk av farge- og størrelseskontrast og repeterende mønster. Logoen vi utviklet er basert på et lydbølgemønster som visualiserer konkurransens hovedelement; musikk og sang. Den fungerer som et gjennomgående grafisk element og er med på å bevare helhet over alle flater. Designet bygger på et moderne og dramatisk fargepalett med en dempet bakgrunn for å fremheve konkurransens logo og dens deltakere. Designet har et sterk og tydelig budskap med formidling av musikalske og teatralske elementer. Sirkler er aktivt brukt i designet og er med på å sette lys på deltakerne. Mønsteret viser til lydbølger innen musikk, farger viser til dramatikk og skrift gir identiteten et moderne uttrykk

IDG3013 Redaksjonell design 2
Redesign av Åsane Tidende
Jeg ønsket å designe en avis med en behagelig og tydelig leserytme, og med en elegant og troverdig utforming. Designet har en lufting utforming basert på aktiv bruk av åpen plass da stoffet og innholdet blir lettere og mer innbydende å lese. Avisen bygger på en dyp blåfarge, som fungerer som avisens identitetsfarge. Det opprinnelige avisdesignet har en dyp rød, men jeg har valgt en blåfarge som blir assosiert med troverdighet og kunnskap, som er passende for en avis. Fargen er dominerende på forsiden og rammer inn avisens logo, som gjør den innbydende og synlig for kunder. Avisens opprinnelige logo var satt med en tynn grotesk skrift, som kan få avisen til å fremstå noe enkel og kjedelig. Jeg valgte derfor å friske den opp med en gotisk skrift som gjør den identifiserbar med andre troverdige og seriøse aviser.