Hopp til hovedinnhold
Angelika Anna Westby

Angelika Anna Westby


Hei! Mitt navn er Angelika, og jeg forventet aldri å bli designer. Fra jeg var liten drømte jeg om å bli arkitekt. Først da jeg ble eldre innså jeg at arkitektur handlet mer om matematikk, og ikke det jeg faktisk likte; design. Med tips fra mine lærere på videregående endte jeg derfor opp på Grafisk Design på NTNU.

Jeg har alltid hatt en lidenskap for layout og estetikk. Det reflekteres på nærmest alle områder i livet mitt: designarbeid på skolen, interiør i hjemmet, og til og med på min deltidsjobb. Dette studiet har gitt meg en nyfunnet kjærlighet for pirkarbeid og problemløsning. Jeg har utviklet meg fra å være kunstner til kommunikatør. Det viktigste dette studiet har lært meg er at design ikke bare er noe fint å se på, men at det forteller en historie, og alltid har en hensikt.

De siste tre årene har gått alt for fort. Jeg har lært utrolig mye, og dyrket sterke vennskap. Jeg gruer meg litt til å måtte ta farvel med Gjøvik. Samtidig gleder jeg meg stort til å begynne å jobbe som designer.

Prosjekter

Hellemyrsfolket bokomslag

Redaksjonell design 2

Hellemyrsfolket bokomslag

Hellemyrsfolket av Amalie Skram er en norsk klassikerserie på 4 bøker. Her har jeg valgt å redesigne 3 av dem. Bokomslagene har et minimalistisk uttrykk, og er utsmykket med illustrasjoner av hovedpersonene. Illustrasjonene har en røff stil, og appellerer til elendighet, determinisme og tristhet, som er blandt temaene i bøkene. Fargene er hentet ut fra handlingene til hver av bøkene, der brun representerer alkoholisme, grønn representer grådighet, og rød symboliserer død.

Queen Sonja Opera Contest Branding

Strategisk design

Queen Sonja Opera Contest Branding

Queen Sonja International Music Competiton trengte et nytt og moderne utrykk for å appellere til en yngre målgruppe. Her har jeg og min gruppepartner (Charlotte Fure Lukes) skapt et attraktivt utrykk med en ny gjengivende logo og friskere fargepalett, og implementert dette på grafiske flater og nettside.

Skrift for Redd Barna

Skriftdesign

Skrift for Redd Barna

Skriften Happy Sans er designet på bakgrunn av verdiene til den frivillige organisasjonen Redd Barna. Den har en god balanse mellom barnslig og seriøs, grunnet dens delvis stramme form. Likevel gir den konkave runde stammen et vennlig utrykk.

Romerikes Blad redesign

Redaksjonell design 2

Romerikes Blad redesign

Romerikes Blad i dag minner en typisk lokalavis. I mitt redesign har jeg modernisert utrykket ved å fordele luftavstandene mer konsekvent, justert modulsystemet i forhold til stoffets leserytme, samt valgt en mer seriøs og elegant skrift i overskrifter og brødtekst.

Rørosmeieriet redesign

Emballasjedesign

Rørosmeieriet redesign

Redesignet til emballasjen av Rørosmeieriet er basert på deres 3 eksisterende pilarer/verdier: 1.håndverk, 2.natur og 3.kvalitet. Håndverkspilaren kommer fram skriften, og i emballasjens tekstur som er hentet fra bordkledning på låver. Gresset er med på å forsterke følelsen av låvevegg, samtidig som den appellerer til naturpilaren. Naturpilaren kommer også fram i fargene. «Røroshjertet» er et nytt designelement som jeg har skapt, og valgt å inkludere gjennom hele serien. Det viser til den siste pilaren; Kvalitet. Det er et hjerte med en pil og bokstaven R, som representerer et symbol risset inn i bordkledningen. Dette vekker en følelse av nostalgi, kjærlighet og tilhørlighet.